Full Review

Με αφορμή την κυκλοφορία του Final Fantasy XV στα τέλη Νοεμβρίου, καθώς και την συμπλήρωση 30 χρόνων της διάσημης σειράς RPG, το Indie Games Magazine κάνει μια αναδρομή στα προηγούμενα 14 παιχνίδια της σειράς (της κυρίως σειράς, όχι τα spin-offs, sequels ή prequels), καθώς και το τι προσέφερε το κάθε ένα από αυτά στην εξέλιξη της σειράς. Το σημερινό αφιέρωμα έχει να κάνει με ίσως το πιο γνωστό από τα παιχνίδια της σειράς: το Final Fantasy VII. Πως κυκλοφόρησε: Αρχικά το παιχνίδι ήταν να κυκλοφορήσει για Super Famicom (Super NES), ωστόσο ο Yoshinori Kitase, ανησυχώντας μήπως μείνουν πίσω σε σχέση με τα νέα τρισδιάστατα μοντέλα της εποχής που χρησιμοποιούνταν από πολλά άλλα παιχνίδια, πρότεινε να ακολουθήσουν κι εκείνοι την ίδια μέθοδο. Ο σχεδιασμός του παιχνιδιού ξεκίνησε αργά το 1994, έπειτα από την κυκλοφορία του Final Fantasy VI, με τον Hironobu Sakaguchi να δημιουργεί μια «ιστορία ντετέκτιβ με πρωταγωνιστή τον θερμόαιμο ντετέκτιβ Τζο με βάση τη Νέα Υόρκη», όπως θυμάται ο Tetsuya Nomura. Το τελικό σενάριο του παιχνιδιού γράφτηκε από τον Yoshinori Kitase, καθώς και τον νεοφερμένο Kazushige Nojima, βασισμένο στις ιδέες των Sakaguchi και Nomura. media_cloud_big O Kitase είχε επιπλέον ρόλους τώρα πια οπότε ανέλαβε ως ο σκηνοθέτης του παιχνιδιού με τον Sakaguchi να είναι παραγωγός. Ο Nomura έλαβε το χρίσμα από τον Yoshitaka Amano (που εκείνη τη περίοδο ήταν απασχολημένος με προσωπικές υποθέσεις) να δημιουργήσει αυτός τους βασικούς χαρακτήρες του παιχνιδιού. Ήταν η πρώτη φορά που ο Amano άφηνε κάποιον άλλον να σχεδιάσει χαρακτήρες. Από τότε, δεν χρειάστηκε να το ξανακάνει μιας και τα σχέδια και οι εμπνεύσεις του Nomura αποδείχθηκαν «λίρα εκατό» για την Square. Αρκετές από τις ιδέες που ήταν να χρησιμοποιηθούν στο αρχικό σενάριο του παιχνιδιού, είτε εγκαταλείφθηκαν, είτε χρησιμοποιήθηκαν από άλλα παιχνίδια (π.χ. η Sorceress Edea στο Final Fantasy VIII ή η Νέα Υόρκη στο Parasite Eve). Το Final Fantasy VII, λόγω της ανάπτυξής του σε 3D κατέληξε να κοστίζει γύρω στα $45 εκατ. δολάρια (γύρω στα $67 αν το υπολογίζαμε σήμερα), κάνοντας τη παραγωγή του μια από τις πιο ακριβές για την εποχή. Για πρώτη φορά μετά από το αρχικό Final Fantasy, ο Sakaguchi αποφάσισε πρώτα να δημιουργηθεί το gameplay (σύστημα μάχης, μενού, κλπ) κι ύστερα με βάση αυτό να γράψουν το σενάριο. Κι αυτό συνέβη καθώς το κυρίως θέμα που είχε η ομάδα ανάπτυξης ήταν πως να ενσωματώσει τα νέα τρισδιάστατα γραφικά. Αποφασίστηκε η μετάβαση αυτή να αποδοθεί με περισσότερο ρεαλισμό, δηλαδή να κάνουν τα πάντα να φαίνονται όσο πιο πραγματικά γίνεται. Παρ’όλο που ο έξτρα χώρος στη μνήμη που έγινε διαθέσιμος με τα CD τους έδωσε την ευκαιρία να προσθέσουν σχεδόν 40 λεπτά από σκηνές FMV εντός παιχνιδιού, αυτό δημιούργησε το πρόβλημα του να μην γίνεται αισθητή η διαφορά μεταξύ αυτών των «ταινιών» και των γραφικών του παιχνιδιού. O Kitase περιγράφει τη διαδικασία του να κάνουν τα γραφικά του παιχνιδιού όσο πιο λεπτομερή γίνεται ως «ένα δύσκολο έργο». gogmukrejpgqosjopous Τέλος, αρκετά από τα αρχικά σχέδια του Nomura άλλαξαν κατά τη πορεία της ανάπτυξης. Αρχικά ο Cloud ήταν να έχει μακριά μαύρα μαλλιά σε αντίθεση με τα γκρίζα του Sephiroth. Ο Vincent άλλαξε επάγγελμα από χημικός σε ερευνητής σε ντετέκτιβ, μέχρι να καταλήξει σε πρώην Turk με τραγικό παρελθόν. Τέλος, ο Cid Highwind αποφασίστηκε να πολεμάει με λόγχες καθώς μοιραζόταν το ίδιο επώνυμο με δύο πρώην Dragoon Knights της σειράς: τον Ricard Highwind (II) και τον Kain Highwind (IV). Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιχνιδιού, έγινε προφανές πως ήταν απαραίτητος ο έξτρα αποθηκευτικός χώρος που προσφέρουν τα CD-ROM αν επρόκειτο να συνεχίσουν με τη δημιουργία ενός τέτοιου σχεδίου. Η Nintendo είχε αποφασίσει να ακολουθήσει το δρόμο με τις κασέτες (Cartridges) και στη νέα της κονσόλα (Ν64), κάτι που σήμανε τη λήξη της μακροχρόνιας συνεργασίας τους σε ότι αφορά την κυκλοφορία νέων αριθμημένων παιχνιδιών της σειράς. Η Square ήρθε σε συμφωνία με την Sony και το Final Fantasy VII θα κυκλοφορούσε το 1997 παγκοσμίως για το Sony Playstation, κάνοντας ρεκόρ πωλήσεων και γράφοντας το όνομά του με χρυσά γράμματα στην ιστορία των video games. ff7-cinematics-100631649-orig Η υπόθεση: Ελάχιστοι είναι οι gamers πλέον που δεν γνωρίζουν την ιστορία του Final Fantasy VII. Πρόκειται για την υπόθεση ενός μισθοφόρου στρατιώτη, του Cloud Strife, πρώην SOLDIER (μέλος του ισχυρότερου στρατού που υπάρχει), ο οποίος δέχεται να βοηθήσει -με το αζημίωτο πάντα- μια ομάδα αντίστασης εν ονόματι AVALANCHE. Η AVALANCHE (με αρχηγό τον Barrett Wallace) έχει σκοπό να σταματήσει την εταιρεία Shin-Ra, που λειτουργεί ως κυβέρνηση όλου του κόσμου, από το να απορροφά όλη την ενέργεια του πλανήτη (Mako Energy) και να τη χρησιμοποιεί για προσωπικό όφελος. Και κάπως έτσι ξεκινά η ιστορία, όταν ο Barrett κι ο Cloud καταστρέφουν έναν από τους 8 αντιδραστήρες ενέργειας της Shin-Ra στην πόλη Midgar. Όσο εξελίσσεται η υπόθεση, μπλέκονται και περισσότεροι χαρακτήρες, όπως η Tifa Lockheart, ο Red XIII, η Aeris(th) Gainsborough (σνιφ!), ο Cid Highwind κι ο Cait Sith, ενώ για ακόμη μια φορά (μετά το VI) υπάρχει και η επιλογή για επιπλέον χαρακτήρες, δηλαδή ανάλογα με τις δράσεις του παίκτη στο παιχνίδι μπορεί και να τους βρει, μπορεί και όχι. Αυτοί είναι η Yuffie Kisaragi κι ο Vincent Valentine. Εχθρός του παιχνιδιού, πέρα από την εταιρεία Shin-Ra και τους διοικούντες την, είναι ο απόλυτος SOLDIER και ίσως ο εμβληματικότερος «κακός» της σειράς (μαζί με Kefka), Sephiroth. Όλοι τους σπουδαίοι χαρακτήρες, αρκετοί επανεμφανίστηκαν και αλλού (Kingdom Hearts, Super Smash Bros, κ.ά.), μάλιστα ο Vincent έκανε τέτοιο «γκελ» στο κοινό που αργότερα απέκτησε και δικό του παιχνίδι (άμεσα συνδεδεμένο με την υπόθεση του VII βέβαια, περισσότερα παρακάτω)! ejcirzw0dapc9vc66ihv Το VII έχει μια από τις δραματικότερες υποθέσεις όχι μόνο της σειράς, αλλά και των RPG γενικότερα, ενώ περιέχει μερικές από τις πιο εμβληματικές σκηνές στην ιστορία του gaming (οι οποίες δεν θα αναφερθούν προς αποφυγή spoilers, ωστόσο όλοι τις ξέρουμε). Ακόμα και σήμερα θεωρείται αριστούργημα για το πως χειρίζεται θέματα όπως η ζωή και ο θάνατος.

Το σύστημα μάχης: Όλο το σύστημα μάχης και τα μενού, ακόμα κι ένα μέρος της υπόθεσης του παιχνιδιού, επικεντρώνονται γύρω από σφαιρικά σωματίδια στο μέγεθος μια μπάλας του τένις με το όνομα Materia. Κάθε Materia έχει διαφορετική ικανότητα, ενώ ανάλογα το χρώμα τους, ανήκουν και σε διαφορετική κατηγορία (πράσινο -> μαγεία, κόκκινο -> summon,  κίτρινο -> εντολή στο μενού, ροζ -> άνοδος στα στατιστικά του χαρακτήρα και μπλε -> υποστηρικτικά Materia που χρησιμοποιούνται σε συνάρτηση μαζί με άλλα για να τους δίνουν επιπλέον ικανότητες, π.χ. πράσινο Fire Materia + μπλέ All Materia = φωτιά μαγείας με στόχο όλους τους αντιπάλους). Τα Materia αποκτούν πόντους εμπειρίας όσο είναι εξοπλισμένα από έναν χαρακτήρα, κι ανεβαίνουν επίπεδα (level). Όταν συμβεί αυτό, μπορούν να χρησιμοποιούνται πάνω από μια φορά ανά μάχη (ανάλογα το level τους, π.χ. ένα All level 2 σας επιτρέπει να σημαδέψετε όλους τους στόχους 2 φορές σε κάθε μάχη ή ένα Ifrit summon level 3 Materia  σας αφήνει να καλέσετε τον Ifrit 3 φορές σε κάθε μάχη), ενώ αν το maxάρετε μπορεί να χρησιμοποιηθεί άπειρα. ffvii_ultima Πέρα από τα Materia, όλα τα υπόλοιπα είναι αρκετά στάνταρ. Ο κάθε χαρακτήρας έχει ένα όπλο για επίθεση κι ένα αξεσουάρ για άμυνα, κι αυτά έχουν θέσεις για Materia. Όσο πιο υψηλού επιπέδου είναι, τόσο περισσότερα Materia μπορεί να εξοπλίσει ο κάθε χαρακτήρας (max 16), αλλά το κάθε Materia έχει και την απαίτησή του, καθώς ρίχνουν το μάξιμουμ των πόντων ζωής (ΗΡ) και πόντων μαγείας (ΜΡ) του κάθε χαρακτήρα, οπότε θέλει προσοχή. Το παιχνίδι παίζεται με το ΑΤΒ (Μάχη Ενεργού Χρόνου) Σύστημα, όπου ο κάθε χαρακτήρας περιμένει να γεμίσει η μπάρα που του αναλογεί ώστε να λάβει δράση. Τέλος, υπάρχει και μια άλλη μπάρα η οποία γεμίζει όσο ο κάθε χαρακτήρας λαμβάνει ζημιά. Η μπάρα αυτή λέγεται «Limit Bar». Όταν γεμίσει, ο κάθε χαρακτήρας μπορεί να εκτελέσει την ειδική επίθεσή του. Οι ειδικές επιθέσεις αυτές λέγονται «Limit Breaks». Ο κάθε χαρακτήρας έχει δικά του Limit Breaks, ενώ για τον κάθε χαρακτήρα υπάρχουν τεσσάρων επιπέδων Limit Breaks, το καθένα πιο ισχυρό από το προηγούμενο. Τα τρία πρώτα επίπεδα, συνήθως ξεκλειδώνουν μόνα τους όσο ο παίκτης χρησιμοποιεί τα υπάρχοντα. Για το τέταρτο και ισχυρότερο όμως, υπάρχουν άλλες απαιτήσεις. 04-ff7-lb-1 Η μουσική: Ο Nobuo Uematsu εδώ χρησιμοποίησε την εσωτερική κάρτα ήχου που διέθετε το Playstation για να κάνει τον ήχο και τη μουσική του παιχνιδιού να φτάνουν πιο αυθεντικά στα αυτιά των παικτών. Και στο VII, όπως και στο VI, δημιούργησε ένα κομμάτι με κανονικούς στίχους. Το «One-Winged Angel» αποτελεί την «πιο αναγνωρίσιμη συνεισφορά» του Uematsu στη σειρά. Ο ίδιος δήλωσε πως το soundtrack δίνει μια αίσθηση ρεαλισμού, κάτι που τον απέτρεψε από το να χρησιμοποιήσει «υπερβολική, τρελή μουσική». Αρκετά από τα τραγούδια του παιχνιδιού έγιναν πασίγνωστα κι επανακυκλοφόρησαν αρκετές φορές, ενώ κάθε φορά που ακούγονται είτε σε συναυλίες, είτε οπουδήποτε αλλού, προκαλούν ρίγη συγκίνησης και ανατριχίλα στους φίλους της σειράς. Μερικά από αυτά είναι τα «Aerith’s Theme», «Opening-Bombing Mission», «JENOVA», «Main Theme» και «Highwind Takes To The Skies». ffviinomuracastdesigns Οι επανακυκλοφορίες: Το Final Fantasy VII κυκλοφόρησε το 1997 παγκοσμίως, ενώ από τότε έχει δει αρκετές επανεκδόσεις. Το ’98 ήρθε και στα Windows PC, ενώ το 2009 έγινε διαθέσιμο και μέσω του Playstation Network (αγοράστηκε πάνω από 100.000 φορές κι έγινε το παιχνίδι με τις υψηλότερες πωλήσεις στη συγκεκριμένη πλατφόρμα). Το 2014 ήρθε μια επανέκδοση για τα PC με ειδικές προσθήκες όπως τα Cloud saves, τα Achievements, και το Character Booster. Αυτή η έκδοση κυκλοφόρησε στο Steam το 2014 και σε συσκευές iOS/Android το 2014. Η Square παρατήρησε την τεράστια επιτυχία που είχε με το VII και πως οι φίλοι του παιχνιδιού δεν το είχαν ξεχάσει και δεν θα το ξεχνούσαν για πολύ καιρό ακόμα. Παρά την επιτυχία που είχαν οι επόμενοι τίτλοι της σειράς (VIII, IX, X), τίποτα δεν έφτανε κοντά στον τρελό αριθμό πωλήσεων αυτού του κολοσσού. Οπότε το 2002, η Square Enix αποφάσισε να ξανανοίξει αυτό το κεφάλαιο της σειράς με μια σειρά από σχέδια με τίτλο «Compilation of Final Fantasy VII». Αυτό αποτελούνταν από ταινίες και games τα οποία σεναριακά αφορούσαν γεγονότα είτε ύστερα, είτε πριν από τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια του VII. Υπήρχαν πέντε κυκλοφορίες με αυτό το θέμα (σε παρένθεση η χρονιά κυκλοφορίας τους): yousei-raws_final_fantasy_vii_advent_children_complete_bdrip_1920x1080_x264_truehd-mkv_snapshot_01-36-47_2010-11-06_15-47-44

  • Το πρώτο ήταν το Before Crisis (2004), ένα παιχνίδι για κινητά τηλέφωνα που κυκλοφόρησε μόνο στην Ιαπωνία και είχε θέμα τους Turks, μια ειδική μονάδα εντός της εταιρείας Shin-Ra. Ότι συνέβη εδώ ήταν 7 χρόνια πριν το VII.
  • Το δεύτερο ήταν η ταινία Advent Children (2004), κι εξιστορούσε τα γεγονότα που έλαβαν χώρα ένα χρόνο μετά την διάσωση του πλανήτη. Είχε θέμα έναν ιό που κυκλοφορούσε με όνομα Geostigma. Πρωταγωνιστής, φυσικά, ο Cloud. H ταινία επανακυκλοφόρησε το 2009 με τίτλο Advent Children Complete, με σχεδόν μισή ώρα έξτρα περιεχόμενο, το «On The Way To A Smile» (ένα μισάωρο άνιμε με την υπόθεση του νεαρού Denzel) κι ένα demo του Final Fantasy XIII.
  • Το τρίτο ήταν το Last Order (2005), ένα μισάωρο άνιμε που εξιστορεί την απόδραση των Zack και Cloud από την έπαυλη Shin-Ra στην Nifleheim όπου είχαν γίνει πειραματόζωα του Hojo.
  • Το τέταρτο ήταν το Dirge Of Cerberus (2006), ένα παιχνίδι shooter με στοιχεία RPG για το PS2, με πρωταγωνιστή τον Vincent Valentine. Εδώ οι παίκτες μαθαίνουν λεπτομέρειες για το τραγικό παρελθόν του αινιγματικού χαρακτήρα, καθώς αντιμετωπίζουν γεγονότα 3 χρόνια μετά τη διάσωση του πλανήτη (1 χρόνο μετά τα όσα συνέβησαν στο Advent Children).
  • Το πέμπτο, τελευταίο, και ίσως πιο επιτυχημένο μέλος αυτού του project, ήταν το Crisis Core, ένα παιχνίδι για PSP. Το παιχνίδι αυτό επικεντρωνόταν στον χαρακτήρα Zack Fair, μέλος του ειδικού στρατού SOLDIER, κι όλων όσων συνέβησαν ακριβώς πριν την ιστορία του VII. Ο εύκολα συμπαθής χαρακτήρας του Zack (ψηφίστηκε ως ο καλύτερος χαρακτήρας FF στην Ιαπωνία), το σύστημα μάχης, αλλά και η τραγική υπόθεση, οδήγησαν πολλούς να αγαπήσουν αυτό το παιχνίδι.

Η κληρονομιά: Το Final Fantasy VII αποτελεί ολόκληρο τη δική του κληρονομιά για τη σειρά. Ακόμη και σήμερα, η ομάδα ανάπτυξης του XV έχει δηλώσει πως το VII είναι ένας στόχος που έχουν βάλει για να φτάσουν και να ξεπεράσουν αν θέλουν να θεωρήσουν εαυτούς επιτυχημένους. Και μόνο το γεγονός πως όλος ο χώρος του gaming τα τελευταία χρόνια σχεδόν απαιτούσε την αναδημιουργία του VII με νέα, σύγχρονα γραφικά, μιλάει από μόνο του. maxresdefault Παρ’όλα αυτά, η Square Enix (μέσω του τότε Διευθύνων Συμβούλου της, Yoichi Wada) είχε δηλώσει πως «κάτι τέτοιο θα το λάβουμε υπ’όψιν μόνο αν και όταν βρεθεί ένα νέο παιχνίδι της σειράς να σπάσει τα ρεκόρ πωλήσεων του VII». Παράλληλα, ο σκηνοθέτης του παιχνιδιού, Yoshinori Kitase, είχε δηλώσει παλιότερα πως «ένας τέτοιος στόχος δεν θα ήταν ρεαλιστικός, καθώς θα έπαιρνε κοντά μια δεκαετία για να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο έργο αν θέλουμε να το αποδώσουμε όπως επιθυμούμε». Σε μια νεότερη δήλωσή του, ο Kitase είχε πει πως «δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν είναι στα πλάνα μας, μιας και θα έπρεπε να κόψουμε πολλές από τις σκηνές του παιχνιδιού για να το χωρέσουμε και να το αναπτύξουμε με την υπάρχουσα τεχνολογία (PS3)». Παράλληλα υπήρχαν και άλλα σχέδια που απασχολούσαν την ομάδα παραγωγής, όπως το XIII. Όμως οι φίλοι της σειράς δεν έπαψαν να προσπαθούν και να ελπίζουν. Ήταν τέτοια η αγάπη του κοινού για το VII που σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, η φλόγα έμενε ζωντανή. Το 2014 στο Playstation Experience, o Shinji Hashimoto (Brand Manager του Final Fantasy) ανέβηκε στη σκηνή και παρουσίασε το VII για PS4… το αρχικό όμως VII, με τα γραφικά του Playstation. Οι φίλοι της σειράς εξοργίστηκαν, αυτό όμως που δεν γνώριζαν ήταν πως ο Hashimoto είχε ήδη προσεγγίσει τους Kitase, Nomura και Nojima (που είχαν εργαστεί στην ανάπτυξη του αρχικού τίτλου), ώστε να εκκινήσουν οι διαδικασίες δημιουργίας του Remake. Τον Ιούνιο του 2015 στην παρουσίαση της Sony για την Ε3, η Square Enix έδειξε το τρέιλερ με ίσως τα περισσότερα views στο YouTube όλων των εποχών (στην κατηγορία gaming)!

Οι ευχές όλων των gamers εισακούστηκαν και το Remake του VII είναι γεγονός! Μέχρι όμως την κυκλοφορία του, θα υπάρχει πάντα το γνήσιο. Υπομονή. Συνέχεια την επόμενη φορά του αφιερώματός μας με ένα ακόμη σπουδαίο κεφάλαιο: το Final Fantasy VIII.

About The Author
Alex Anifantis
Gamer από τα γεννοφάσκια μου, με εξειδίκευση στη σειρά Final Fantasy. Λάτρης των JRPG γενικότερα, με μια μικρή συμπάθεια προς τα platformers, τα action/adventures και τα fighting games. Απόφοιτος του ΙΕΚ ΑΚΜΗ στον τομέα της δημοσιογραφίας.