AMD Vega: Πώς η νέα GPU της  AMD θα είναι καλύτερη από την GTX 1080 ή ακόμα και από την Titan X.

 

Στο Tech Summit της AMD τον Δεκέμβριο, παρουσιάστηκαν στον τύπο, συνεργάτες και αναλυτές μερικά από τα καινούργια προϊόντα της AMD και σήμερα μπορούμε να μιλήσουμε για όσα είδαμε. Ήδη έχουμε μιλήσει για το Zen/Ryzen, αλλά για τους gamers τα μεγάλα νέα είναι η νέα Vega. Η AMD μας έδωσε ένα διάγραμμα πέρυσι με την ανάλυση των σχεδίων της για αρχιτεκτονικές GPU: πρώτα η Polaris, μετά η Vega και πιο μετά η Navi. Η Polaris στόχευε στο mainstream gaming κοινό, με καλές δυνατότητες και απόδοση, αλλά η Vega βάζει την μπάρα πιο ψηλά, με ημερομηνία κυκλοφορίας στο πρώτο μισό του 2017 – μάλλον τον Ιούνιο, αν κρίνουμε από την ιστορία της AMD.

Η AMD δημοσίευσε τις πρώτες πληροφορίες για την Vega, και φαίνεται ότι θα είναι εντελώς…εξωπραγματική.

Η Vega είναι βασισμένη σε ότι κάνει την Polaris τρομερή, αλλά δεν είναι μόνο ένα μεγαλύτερο chip με περισσότερους πυρήνες. Η AMD δεν έδωσε τον αριθμό των πυρήνων ή την ταχύτητα των clocks για την Vega, αλλά μάλλον θα έχει 4096 πυρήνες clocked γύρω στα 1,5 με 1,6 GHz. Ο λόγος που μπορούμε να είμαστε τόσο συγκεκριμένοι είναι γιατί η AMD ανακοίνωσε μια νέα σειρά  από machine intelligence accelerators, τους Radeon Instinct MI6, MI8 και MI25. Η MI25 χρησιμοποιεί την Vega και θα παρέχει μέχρι και 25 TFLOPS (με FP16-τα μισά από FP32), που σημαίνει ότι η ταχύτητα της Vega είναι μεγαλύτερη κατά 45% από την Fury X, το οποίο την τοποθετεί πολύ πιο πάνω από τις αποδόσεις της GTX 1080, ίσως και να προσπερνάει την Titan X (άρα και από την 1080 Ti).

Δεν είναι όμως μόνο τα TFLOPS. Η AMD ανακατασκεύασε βασικά στοιχεία της GCN αρχιτεκτονικής τους, ένα από τα βασικά είναι το υποσύστημα μνήμης. Η Vega έχει 8GB (ίσως και 16GB) της HBM2 μνήμης σε 2 στοίβες. Αυτό αποδίδει το ίδιο 512 GB/s bandwidth με τις 4 στοίβες της HBM1 στη Fiji, αλλά με 2 στοίβες interposer πυριτίου δεν χρειάζεται να είναι τόσο μεγάλη, και το μέγεθος της HBM2 επιτρέπει στην AMD να διπλασιάσει (ίσως και να τετραπλασιάσει) το μέγεθος της μνήμης. Έχουμε δει περιπτώσεις που 4GB μειώνουν την απόδοση, οπότε η Vega το κανόνισε.

Η AMD όμως δεν το αποκαλεί HBM ή VRAM, τώρα λέγετε  “High-Bandwidth Cache”(HBC) και επίσης υπάρχει ένα νέο “High-Bandwidth Cache Controller”(HBCC). Η διαφοροποίηση είναι σημαντική, καθώς ο HBCC παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην χρήση μνήμης. Αυτό το αποκάλεσαν “μια εντελώς νέα ιεραρχία μνημών”. Ακούγεται λίγο υπερβολικό, αλλά η ιδέα είναι η καλύτερη χρήση μεγάλων data sets από την GPU, το οποίο είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα.

Ένα παράδειγμα γιατί είναι πολύ σημαντικό το HBCC, η AMD μέτρησε την χρήση της VRAM στο The Witcher 3 και στο Fallout 4. Και στις 2 περιπτώσεις, το ποσοστό VRAM που απασχολείτε είναι 2-3 φορές περισσότερο από την VRAM που καταλήγει να χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια του gameplay. Το HBCC κατανοεί το πρόβλημα, επιτρέποντας στην GPU να μπορεί να λειτουργεί με μεγαλύτερα data sets προσφέροντας 512TB virtual adress space.

Επίσης παρουσίασαν μια εικόνα, η οποία έγινε render σε πραγματικό χρόνο, ενός σπιτιού χρησιμοποιώντας παραπάνω από 600GB δεδομένων, το οποίο πιστεύουμε ότι έτρεχε σε 8G Vega. Αν το HBCC δουλέψει σωστά, τότε μια κάρτα τον 4GB θα συμπεριφέρεται σαν μια με 8-12 VRAM, ενώ των 8GB θα είναι σαν κάρτα των 16-24 GB.

Η Vega έχει νέα αρχιτεκτονική  pipelining για την γεωμετρία. Παρόμοιο με την χρήση VRAM, η AMD είπε ότι μπορεί να υπάρχουν 100X διαφορές ανάμεσα στα πολύγωνα σε μια σκηνή και σε αυτά που φαίνονται στην οθόνη. Για να βοηθήσει σε αυτό, η νέα μηχανή γεωμετρίας θα έχει πάνω από το διπλάσιο μέγιστο διαμοιρασμό ανά χρονισμό σε σύγκριση με την προηγούμενη αρχιτεκτονική της AMD. Το σύστημα υπολογισμού έχει επίσης βελτιωθεί, με την φυσική υποστήριξη για συγκεντρωμένες διεργασίες FP16, που θα φανούν πολύ χρήσιμες για εφαρμογές εκμάθησης μηχανής. Ο Mike Mantor της  AMD είπε επίσης, “Έχουμε ξοδέψει πολύ χρόνο στις αλλαγές και λεπτομέρειες για την μεγιστοποίηση των συχνοτήτων και την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας”, αν και το Radeon Instinct MI25 θα έχει TDP “<300W”.

Κλείνοντας, η AMD βελτίωσε την μηχανή γραφικών, με το νέο Draw Stream Binning Rasterizer το οποίο βοηθάει στη συγκέντρωση των pixels τα οποία δεν φαίνονται την τελική εικόνα. Όλα τα render back-ends είναι επίσης clients του cache πλέον, μειώνοντας έτσι την πρόσβαση μνήμης (π.χ. όταν ένα pixel και ένα shader έχουν πρόσβαση στα ίδια textures). Αυτό με την σειρά του θα οδηγήσει σε βελτίωση της απόδοσης των ανβαλλώμενων μηχανών rendering, που είναι κάτι που τα περισσότερα μοντέρνα games χρησιμοποιούν.

Βάση των αριθμών από τις δοκιμές, η Vega είναι το κάτι άλλο, αλλά παίρνοντας υπόψιν άλλες αλλαγές και την έως τώρα πολύ καλύτερη απόδοση της DX12/Vulkan, μας δίνει ελπίδες για το επερχόμενο έτος για το μέλλον των καρτών γραφικών. Η GTX 1080 είναι πάνω από την Fury X κατά 30% (λιγότερο από 4Κ), οπότε το 45% αναβάθμισης θα βάλει την Vega μπροστά στον αγώνα απόδοσης, και αν οι βελτίωσης στην αρχιτεκτονική προσθέσουν ακόμα 10-15% τότε η Vega ίσως φτάσει και ξεπεράσει την Titan X. Η AMD παρουσίασε ήδη ένα demo του Doom να τρέχει στα 4K ultra με 65-75 fps (σε σύστημα Ryzen παρακαλώ),  το οποίο υποστηρίζει τους παραπάνω αριθμούς στην υπέρ της Vega.

Για τους λάτρεις και τρελούς fan των μέγιστων γραφικών, νομίζω ότι μέχρι να φτάσει ο Ιούνιος θα τους φανεί αιωνιότητα.

About The Author
Zilias
Gamer από μικρή ηλικία, όχι απαραίτητα καλός, Blizzard fanboy και μεγάλος fan του lore για οτιδήποτε μου τραβήξει το ενδιαφέρον.